RM788 Juta Diperuntukkan untuk Penyelenggaraan Tandas Sekolah


Sebanyak RM788 juta telah diperuntukkan bagi penyelenggaraan dan kerja-kerja pembaikan tandas di sekolah-sekolah dan institusi di bawah Kementerian Pendidikan antara tahun 2023 dan 2024, menurut Dewan Rakyat.

Timbalan Menteri Pendidikan, Wong Kah Wah, menyatakan bahawa RM654.29 juta telah diperuntukkan untuk tujuan ini tahun lalu, melibatkan 8,354 sekolah kerajaan dan institusi di bawah Kementerian Pendidikan.

Daripada jumlah itu, 8,306 adalah sekolah kerajaan manakala 48 lagi adalah institusi di bawah Kementerian Pendidikan.

Bagi tahun ini sahaja, Wong menyatakan bahawa sebanyak RM134.33 juta telah diperuntukkan bagi kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikan tandas di sekolah-sekolah bantuan kerajaan.

Tambah beliau, RM124.73 juta telah disalurkan setakat bulan ini.

"Kami akan sentiasa memastikan peruntukan diagihkan secara adil dan sewajarnya kepada semua sekolah di bawah Kementerian Pendidikan, sama ada sekolah kerajaan mahupun sekolah bantuan kerajaan," katanya di Parlimen semalam.

Wong memberikan jawapan tersebut sebagai respon kepada soalan daripada Datuk Dr. Zulkafperi Hanapi (Ind-Tanjong Karang) yang meminta kemas kini mengenai perkara tersebut.

Secara berasingan, Wong juga menyebut bahawa semua sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan telah menerima peruntukan sebanyak RM70,000 setiap satu bagi tujuan penyelenggaraan dan kerja-kerja pembaikan.

"Peruntukan bagi sekolah-sekolah bantuan kerajaan juga telah disalurkan pada bulan September."

Ahli-ahli Parlimen juga boleh memantau status projek yang sedang dijalankan," katanya sebagai jawapan kepada soalan tambahan daripada Lim Lip Eng (PH-Kepong).

Previous Post Next Post