Mayat murid Tahun 4 ditemui di kawasan paya selepas hilang semalam

 


SUNGAI SIPUT: Mayat seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun ditemui di kawasan paya di Kampung Bersah, Pos Kuala Mu, selepas dilaporkan hilang semalaman.

Nuraina Humaira Rosli, seorang kanak-kanak Orang Asli dan murid Tahun 4 di Sekolah Kebangsaan (SK) Pos Kuala Mu, ditemui pada pukul 4.20 petang pada hari Sabtu, selepas dilaporkan hilang ketika bermain di kampung tersebut.

Ketua Polis Sungai Siput, Superintenden Mohd Khaizam Ahmad Shahabudin, berkata laporan orang hilang diterima daripada Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan dan Keselamatan Kampung Orang Asli (JPKKOA) pada pukul 1.20 pagi hari Sabtu, selepas mangsa gagal pulang ke rumah sejak petang Jumaat.

Susulan itu, operasi mencari dan menyelamat (SAR) dilancarkan pada awal pagi Sabtu, melibatkan unit K9 polis, agensi tempatan, dan penduduk kampung.

"Pencarian dimulakan dalam radius 2 kilometer dan mangsa ditemui oleh orang awam yang menyertai pencarian pada pukul 4.20 petang," katanya.

Mangsa ditemui terbaring di kawasan paya berhampiran kampung, kira-kira 50 hingga 100 meter dari rumah terakhir di kampung tersebut.

Apabila ditanya sama ada mangsa mungkin diserang oleh haiwan liar, Mohd Khaizam berkata pemeriksaan awal terhadap mayat tidak menunjukkan sebarang tanda sedemikian.

"Tiada tanda-tanda jelas (serangan haiwan liar). Walau bagaimanapun, bedah siasat dijadualkan di Hospital Sungai Siput hari ini dengan bantuan forensik dari Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh. Buat masa ini, kematian diklasifikasikan sebagai kematian mengejut (SDR) sementara menunggu hasil bedah siasat," katanya.

Mohd Khaizam juga menyebut bahawa sebelum hilang, mangsa dilaporkan menuju ke sebuah kedai sendirian sekitar pukul 3 petang pada hari kejadian untuk membeli ayam. Dia pulang dengan tangan kosong kerana kedai tersebut kehabisan ayam, dan bapa saudaranya pergi ke kedai lain untuk membeli ayam sementara mangsa tinggal di taman permainan berhampiran.

"Dia telah hilang sejak itu," tambahnya.
Previous Post Next Post