Ambilan khas guru di Sarawak perlu dilakukan berhati-hati, kualiti guru diutamakan

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Sentosa, Wilfred Yap


KUCHING: Pengambilan khas jawatan guru di Sarawak perlu dilakukan dengan berhati-hati dan tidak seharusnya mengorbankan kualiti seseorang guru.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Sentosa, Wilfred Yap (gambar) berkata, dalam keadaan tergesa-gesa dan dengan berhati-hati, latihan pengambilan ini tidak seharusnya mengorbankan kualiti.

"Isu lain ialah sama ada sumber guru kami digunakan secara produktif dan cekap kerana terikat dalam SKM (sekolah kurang murid). Mungkin sudah tiba masanya untuk melihat semula dasar semasa mengenai SKM," katanya.

Uajrnya, melalui Laporan Bank Dunia, 'Membengkokkan Rebung: Memperkukuh Kemahiran Asas,' melukiskan gambaran yang membimbangkan tentang sistem pendidikan Malaysia.

"Walaupun perbelanjaan yang besar (3.2 peratus daripada KDNK), hasil pembelajaran pelajar ketinggalan berbanding jangkaan.

"Hanya 58 peratus pelajar di Malaysia yang mahir membaca menjelang akhir Darjah 5, jauh lebih teruk daripada rakan serantau (34 peratus berjuang dalam ekonomi yang serupa).

"Memandangkan kualiti pendidikan yang lemah jika dibandingkan dengan negara lain malah kalah kepada Vietnam, kerajaan Sarawak harus serius mempelajari model Finland di mana guru di Finland adalah profesional berpendidikan tinggi dan asas penting bagi masyarakat berdasarkan peluang yang sama dan kegembiraan belajar sepanjang hayat," katanya.

Jelasnya lagi, sistem pendidikan Finland, kebanyakannya berdasarkan prinsip demokrasi, dianggap yang terbaik di dunia, berdasarkan kedudukan antarabangsa.

"Skor ujian PISA (Program for International Student Assessment) menunjukkan bahawa skor bacaan Finland adalah tinggi.

"Pendidikan guru Finland memberi tumpuan kepada penyelesaian masalah bebas dan sentiasa dibangunkan untuk mengikuti perubahan pesat dalam teknologi dan masyarakat.

"Negara paling gembira di dunia juga dikatakan mempunyai guru yang terbaik.

"Finland sangat menghargai pendidikan dan memahami bahawa guru yang baik adalah teras kepada pembelajaran yang berjaya," katanya.

Katanya lagi, guru adalah profesional dan inovator yang dipercayai, digalakkan dan diberi kuasa untuk meneroka pendekatan baharu.

"Sebagai anak Sarawak, saya berharap Kementerian berkenaan akan terus proaktif dalam menghasilkan dasar progresif dalam pendidikan dengan memberi tumpuan kepada penggunaan guru yang cekap dan berkesan serta kurang pada kuantiti tetapi kepada peningkatan standard dan kualiti.

"Bukannya taksub dengan kuantiti guru dan kuantiti A yang diperoleh seorang pelajar dalam peperiksaan tetapi pada kualiti guru dan kualiti A yang diperolehi oleh seseorang pelajar," katanya.

Pengambilan khas jawatan guru di Sarawak dibuka mulai 1 Ogos hingga 23 Ogos bagi mengisi lebih 1,000 kekosongan jawatan berkenaan di negeri ini.

Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat (MEITD), Dato Sri Roland Sagah Wee Inn, berkata pengisian jawatan itu ditawarkan Kementerian Pendidikan (KPM) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) bagi menyelesaikan isu kekurangan guru di semua 30 Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) seluruh Sarawak.

Oleh Nur Ain Otsman

 

Previous Post Next Post