Tidak Semua Masalah Boleh Diselesaikan Serta-Merta - PMX

 


Ipoh, 9 Julai 2024 – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa rakyat tidak harus tergesa-gesa menuntut perubahan yang dijanjikan oleh kerajaan. Sebaliknya, mereka perlu membawa masalah yang timbul dengan bijaksana agar ia dapat diselesaikan dengan berkesan.

Beliau mengulas isu ini dalam ucapannya selepas bertemu dengan komuniti India Parlimen Tambun di dewan komuniti Chemor semalam. Anwar menekankan bahawa tidak semua masalah boleh diselesaikan segera, dan sebarang permintaan perlu disampaikan dengan cara yang baik dan bijak untuk diberi perhatian dan diselesaikan.

"Contohnya keputusan Kabinet baru-baru ini mengenai pelajar bukan Bumiputera yang memperoleh 10A dan ke atas dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) layak memasuki matrikulasi. Jika daripada 10 orang yang layak, hanya dua yang tidak menerima tawaran, mereka mula bercakap buruk tentang saya daripada datang ke hadapan untuk menjelaskan perkara itu," katanya.

Anwar turut menyatakan bahawa beliau tidak pernah meminggirkan komuniti India di bawah kepimpinannya. Beliau memberikan contoh peruntukan tambahan RM50 juta setiap satu untuk pembiayaan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN Nasional) dan Dana Khas Pemberdayaan Wanita India di bawah Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM).

Dalam ucapannya, Anwar juga menekankan kepentingan bersikap sederhana dan tidak memberikan tender kepada ahli keluarga. Beliau menegaskan bahawa sejak dua setengah tahun bekerja, beliau tidak mendapatkan sebarang tender untuk keluarganya, termasuk isteri dan anak-anaknya.

"Saya tidak mahu melakukan perkara itu. Dari RM10 juta, RM1 juta diberi kepada isteri saya, RM1 juta kepada anak saya atau menantu saya. Saya telah bekerja selama dua setengah tahun. Saya tidak mendapatkan sebarang tender untuk keluarga saya," katanya.

Anwar juga menolak sebuah kereta mewah bernilai RM2 juta sebagai inspirasi kepada rakyat bahawa tidak semua perdana menteri berkelakuan sedemikian. Beliau menekankan bahawa sebagai pemimpin, seseorang itu perlu memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah rakyat, bukan kepentingan peribadi atau keluarga.

"Rakyat sedang menghadapi kesukaran sekarang. Harga barang naik, dan ada yang tidak cukup makan. Jika anda seorang pemimpin yang memikirkan tentang anak-anak, menantu, dan kawan-kawan terlebih dahulu, bagaimana anda akan membantu rakyat?" tambahnya.

Ucapan Anwar ini mencerminkan komitmennya untuk memimpin dengan integriti dan fokus kepada penyelesaian masalah rakyat dalam tempoh tiga tahun yang tinggal sebelum tamat tempoh jawatannya sebagai Perdana Menteri.
Previous Post Next Post