Sekolah rendah di Putrajaya menang USD100,000 dalam Anugerah Kesihatan Serantau.

Senyuman bangga: (dari kiri) Pengurus komunikasi korporat AIA Malaysia, Tunku Faradiana Tunku Zainal Abidin, Suzana, Saharudin, guru besar SK Putrajaya Presint 11(1) Norzah Mohd Kassim, pengarah jenama dan komunikasi AIA Malaysia Asha Nair dan pengetua SMK Convent Butterworth, Lim Lean Yolk bergambar dengan bendera Malaysia selepas majlis anugerah.


BALI: SK Putrajaya Presint 11(1) memenangi USD100,000 (kira-kira RM470,000) di Majlis Anugerah Sekolah Paling Sihat AIA (AHS) yang diadakan pada Khamis (4 Julai) di Indonesia. Sekolah rendah tersebut memenangi hadiah utama, mengatasi sekolah-sekolah dari lima pasaran AIA lain — Indonesia, Thailand, Hong Kong, Australia, dan Vietnam.

Pada 19 Jun, SK Putrajaya Presint 11(1) dan SMK Convent Butterworth masing-masing menerima USD13,000 (RM60,600) kerana menjadi juara dalam kategori masing-masing di peringkat kebangsaan AHS. Kedua-dua sekolah ini kemudian mewakili Malaysia dan bersaing di peringkat serantau menentang lima negara lain di Asia-Pasifik.

SK Putrajaya Presint 11(1) muncul sebagai pemenang dengan aplikasi mudah alih kesihatan inovatif mereka, HELPIE, yang direka untuk meningkatkan kesejahteraan mental pelajar dengan menawarkan alat untuk mengenal pasti dan mengurus tekanan, serta permainan dan kempen kesihatan yang menyeronokkan. Projek ini menghasilkan keputusan yang mengagumkan, dengan lebih daripada 500 pelajar mengalami penurunan tahap tekanan daripada 34% kepada 18%, dan 92% daripada pelajar melaporkan pemahaman emosi yang lebih baik.

Guru dan ketua projek HELPIE, Mohd Saharudin Setapa, berkata anugerah itu mengiktiraf kerja keras pelajar dan pasukannya.

"Kami akan cuba mengekalkan projek ini menggunakan wang hadiah dan berharap dapat mengembangkannya ke negara lain untuk menggalakkan kesihatan mental dan kesejahteraan yang lebih baik dalam kalangan pelajar di mana-mana. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada guru besar, ibu bapa, dan pelajar atas semua sumbangan dan sokongan mereka terhadap projek ini," katanya.

Sementara itu, penolong kanan hal ehwal pelajar SMK Convent Butterworth, Suzana Khamis, yang mempamerkan projek Eco-Jump Rope dan Dumbbell, berkata mereka bangga dengan projek mereka dan gembira dapat bersaing di peringkat serantau. Projek ini mempromosikan kecergasan dan kelestarian, memupuk kreativiti, kerja berpasukan, dan gaya hidup yang lebih hijau dalam kalangan pelajar.

Disokong oleh Kementerian Pendidikan, program Sekolah Paling Sihat AIA direka untuk menggalakkan tabiat hidup sihat dalam kalangan pelajar berusia lima hingga 16 tahun dengan mempromosikan pemakanan sihat, gaya hidup aktif, kesejahteraan mental, dan kelestarian di sekolah. Program ini juga menyediakan sumber yang boleh dimuat turun secara percuma untuk melengkapkan guru-guru memperkenalkan konsep kesihatan dan kesejahteraan secara berkesan dalam bilik darjah mereka.
Previous Post Next Post