Baki pelajar cemerlang tercicir akan diselesaikan minggu ketiga bulan Ogos



KUALA LUMPUR: Seramai 400 lagi pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang memperoleh 10A mendaftar Program Matrikulasi hari ini dan esok, kata Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek.

Memaklumkan perkembangan itu dalam sesi kamar khas di Parlimen hari ini, beliau berkata jumlah itu termasuk 367 pelajar bukan Bumiputera.

Baki 712 pelajar yang belum mendapat tawaran, beliau memberi jaminan isu keciciran pelajar cemerlang SPM yang belum ditawarkan kemasukan ke program itu akan diselesaikan selewat-lewatnya minggu ketiga bulan depan.

"Kenapa minggu ketiga Ogos? Kerana ada tawaran UPU pada 6 Ogos (ini). Jadi kita bagi pilihan kepada mereka sama ada mereka nak pilih UPU atau Matrikulasi.

"Mereka akan mendapat tawaran ini kedua-duanya. UPU mereka dapat kalau mereka mohon tapi matrikulasi yang mereka mohon awal akan tetap dapat juga. Jadi ada pilihan sama ada mereka nak pergi UPU atau pun Matrikulasi," katanya.

Mengulas lanjut pengambilan pelajar ke Program Matrikulasi, Fadhlina menjelaskan ia kekal mengikut kuota sedia ada dan proses meritokrasi.

Selain itu, beliau berkata pelajar dari kumpulan pendapatan tertentu juga diberi keutamaan untuk diambil mengikuti program terbabit.

"Saya ingin tekankan pengambilan ke Program Matrikulasi mengambil kira anak-anak daripada pelbagai kumpulan pendapatan.

"Dasar pengambilan mengambil kira 60 peratus (dari golongan) B40 dan 40 peratus (dari golongan) M40 dan T20 agar semua golongan sasar berpeluang untuk mengikuti Program Matrikulasi," katanya.

Mengenai jumlah keseluruhan pelajar cemerlang 10A SPM memohon ke Program Matrikulasi, Fadhlina berkata ia membabitkan seramai 4,877 orang termasuk 2,610 pelajar Bumiputera.

Untuk ambilan pertama kemasukan ke program terbabit, beliau berkata ia membabitkan seramai 3,684 orang, mencakupi 2,586 pelajar Bumiputera dan 1,188 pelajar bukan Bumiputera.

"Pengambilan seluruh Malaysia. Kita ada (hampir) 11,000 anak-anak kita dapat semua A. Jadi memang tahap kepandaian mereka ini sudah sampai ke tahap yang memang sangat pandai.

"Jadi memang menjadi satu tanggungjawab kita untuk memastikan mereka yang cemerlang ini terus mendapat tempat.

"Tetapi yang kita nak tumpukan yang dapat keputusan cemerlang 10A ke atas ini yang memang memohon dan mendapat tawaran. Makanya yang memohon 4,000 lebih kemudian yang mendapat tawaran 3,684 orang," katanya

 

Previous Post Next Post