Tambah baik peperiksaan SPM, bukan hapuskan - PAGE

Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) Noor Azimah Rahim


PETALING JAYA: Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) Noor Azimah Rahim berkata kaedah pelaksanaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) perlu diperbaharui, bukannya dihapuskan.

Azimah berkata, ramai pelajar melihatnya sebagai satu pembaziran masa, jika dilihat berdasarkan jumlah keciciran dan ponteng yang tinggi pada peperiksaan baru-baru ini.

Beliau berkata SPM pada masa ini memberi tumpuan terutamanya kepada golongan yang cenderung dari segi akademik, mengutamakan hafalan berbanding kemahiran berfikir aras tinggi.

“PAGE tidak memihak kepada peperiksaan kebangsaan yang tegar kerana ia tidak selari dengan kemahiran belajar. Apa yang penting ialah pengajaran berkualiti yang menyampaikan ilmu,” katanya.

Azimah berkata pembaharuan itu harus merangkumi pengajaran lebih banyak mata pelajaran secara amali, kerana peperiksaan kebangsaan seharusnya menilai keupayaan mereka untuk belajar dan dilatih untuk bekerja selain memberi kelebihan untuk memohon kerja.

“Pelajar boleh mempelajari kemahiran asas seperti menjahit, membakar, bertukang, membaiki kereta dan reka bentuk aplikasi, yang boleh menjadikan mereka menjadi sebagai perantis atau pemilik tunggal.

“Kemahiran ini boleh dinilai di peringkat SPM. Hobi boleh bertukar menjadi perniagaan kecil yang berpotensi untuk berkembang, tanpa melanjutkan pengajian tinggi,” katanya. Azimah juga berkata terdapat kekurangan latihan khusus mata pelajaran dalam kalangan pendidik, sambil menambah beberapa guru tidak dapat memenuhi keperluan pelajar dengan gaya dan kelajuan pembelajaran yang berbeza.

“Kita hanya akan melihat penyampaian pengetahuan dan kemahiran yang lebih baik jika kelemahan ini dapat diatasi dan pembaikan yang berkesan diambil,” katanya.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) Fouzi Singon bersetuju peperiksaan SPM dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) kekal relevan dan perlu, tetapi berkata ia memerlukan pembaharuan.

Beliau berkata sijil SPM adalah syarat kelayakan minimum untuk memasuki beberapa program pengajian lanjutan dan skim perkhidmatan awam.

Fouzi juga berkata walaupun Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) telah dimansuhkan, ibu bapa merayu untuk mengembalikannya dengan alasan kekurangan motivasi dalam kalangan anak-anak mereka.

 

Previous Post Next Post