Syor ibu bapa urus kantin sekolah, dapur asrama seperti di Jerman - Pensyarah

Imej hiasan


PUTRAJAYA - Cadangan untuk ibu bapa mengurus kantin sekolah dan dapur asrama semakin mendapat perhatian selepas beberapa insiden kematian akibat keracunan makanan dilaporkan. Insiden-insiden ini dipercayai berpunca daripada makanan tercemar yang disediakan untuk program sekolah, menimbulkan kebimbangan di kalangan pihak berkuasa dan ibu bapa.

Profesor Madya Dr. Haliza Abdul Rahman dari Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Pekerjaan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM) berkata bahawa keracunan makanan merupakan antara lima penyakit berjangkit utama di negara ini. Kajian oleh sekumpulan pensyarah dari Universiti Sains Malaysia (USM) mendapati ayam adalah makanan tertinggi menyumbang kepada kejadian keracunan makanan di sekolah, dengan Salmonella menjadi agen etiologi mikrob paling kerap dijumpai.

Pelajar yang makan telur juga didapati 4.6 kali lebih berisiko untuk terlibat dengan keracunan makanan berbanding nasi atau bijirin, dengan Salmonella enteritidis sering dikaitkan dengan pencemaran najis ayam di kulit telur akibat pengendalian tidak bersih.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), faktor utama keracunan makanan di kalangan pelajar sekolah adalah bahan mentah yang tercemar, pencemaran silang semasa pengendalian makanan, makanan yang disediakan terlalu awal dan dimakan lewat. Ini sering berlaku akibat pengabaian suhu semasa pemprosesan, pengangkutan, penjualan dan penyimpanan bahan mentah serta makanan yang dimasak.

Kelalaian dan sikap tidak mementingkan kebersihan oleh segelintir pengusaha kantin menjadi punca utama. Sikap terlalu mementingkan keuntungan hingga mengabaikan kebersihan makanan perlu diberi perhatian serius. Pendidikan kesihatan perlu diperkukuh dalam aspek keselamatan, pengendalian makanan, amalan kebersihan sempurna dan persekitaran kantin.

Pengusaha kantin dan dapur asrama perlu memantau tahap kebersihan serta memastikan sumber bekalan bahan makanan selamat. Mereka juga wajib menghadiri Kursus Latihan Pengendali Makanan di Sekolah Latihan Pengendali Makanan (SLPM) yang diiktiraf oleh KKM. Guru dan penyelia asrama juga bertanggungjawab memastikan tiada bahan makanan busuk atau rosak digunakan.

KKM perlu lebih aktif melakukan pemeriksaan kantin dan dapur asrama sekolah, serta memastikan program Pemeriksaan Premis Sendiri (KENDIRI) dilaksanakan dengan baik. Di Jerman, kantin sekolah diurus oleh ibu bapa sendiri yang menentukan jenis makanan yang disediakan. Ibu bapa murid bergilir-gilir mengurus kantin sekolah, memberikan lebih kuasa untuk mengawal tahap kebersihan dan memastikan makanan yang dijual berkhasiat.

Kerjasama antara ibu bapa, pengusaha kantin, guru, dan pihak berkuasa adalah kunci untuk memastikan keselamatan makanan di sekolah dan asrama. Langkah-langkah proaktif perlu diambil untuk mengelakkan insiden keracunan makanan di masa hadapan, demi kesihatan dan kesejahteraan para pelajar.

Artikel asal:



Previous Post Next Post