Silibus Pendidikan Seks Di Sekolah Perlu Diperluas

 

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri

KUALA LUMPUR: Sukatan pelajaran pendidikan seks di sekolah perlu diperluaskan untuk membantu memaklumkan dan melindungi kanak-kanak daripada gangguan seksual. 

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Nancy Shukri berkata, memperjuangkan perkara ini adalah satu keutamaan kerana kebanyakan kes gangguan dan penderaan seksual melibatkan individu yang rapat dengan mangsa selalunya ahli keluarga mereka sendiri. 

Isu ini, katanya, akan dibangkitkan dan dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Sosial Negara yang akan datang bersama kementerian berkaitan lain. 

"Dalam mesyuarat itu, kami akan menggariskan tindakan yang perlu diambil oleh setiap menteri dan menjelaskan peranan mereka dalam memajukan isu ini," katanya kepada New Straits Times. 

Nancy menegaskan bahawa pada masa ini, sukatan pelajaran pendidikan seks di sekolah adalah terhad dan perlu dipertingkatkan. 

"Saya telah dimaklumkan bahawa sukatan pelajaran sekolah kita sekarang hanya memperuntukkan empat muka surat kepada pendidikan seks. 

"Kita mesti mengamalkan pendekatan yang lebih terbuka, kerana kita sentiasa berfikir secara berbeza apabila berkaitan dengan perkataan 'seks'," katanya. 

Nancy, yang hadir untuk wawancara khas dengan NST's Beyond the Headlines, menyentuh tentang keperluan untuk membuat kanak-kanak lebih berinformasi mengenai batasan seksual dan bagaimana untuk merasa selamat dalam sebarang persekitaran. 

Beliau menyatakan bahawa sekolah dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) semakin kerap meminta kementeriannya untuk menganjurkan program advokasi untuk meningkatkan kesedaran. 

"Lihat, terdapat kesedaran di kalangan kanak-kanak. Apabila saya tanya mereka nombor mana yang harus dihubungi jika sesuatu (yang tidak sesuai secara seksual) berlaku, mereka mengatakan mereka tahu nombornya. 

"Jadi kita perlu mengajar mereka dari usia muda. Dari masa mereka kanak-kanak. Bukan kita yang mengajar, tetapi kita mempunyai penceramah (pakar dan kaunselor), malah polis turut hadir. 

"Mereka diajar tentang apa yang dianggap sentuhan selamat dan apa yang seharusnya dan tidak seharusnya dilakukan. Di sinilah kita menangani isu gangguan seksual - dengan memberi maklumat kepada mereka." 

Pada masa ini, pendidikan seks diajar di sekolah menengah bermula dari Tingkatan 3 sebagai sebahagian daripada sukatan pelajaran Biologi.
Previous Post Next Post