“Lebih baik ambil pesara guru untuk ajar Bahasa Inggeris” - Rafidah

 

PETALING JAYA: Tan Sri Rafidah Aziz menyatakan bahawa kerajaan seharusnya mempertimbangkan untuk mengambil guru-guru bersara yang memiliki kepakaran dalam pengajaran bahasa Inggeris serta membayar mereka gaji yang lebih tinggi setaraf dengan standard Singapura.

Bekas menteri perdagangan dan industri itu mencadangkan agar latihan guru dan silibus sekolah disemak semula serta memasukkan elemen kemahiran bahasa Inggeris.

"Bagi memudahkan proses ini, tidak perlu menjadikan bahasa Inggeris sebagai sebahagian daripada keseluruhan peperiksaan, tetapi cukup sekadar menjadikannya satu subjek bahasa," kata Rafidah dalam satu kenyataan pada Khamis (13 Jun).

"Walaupun tidak salah untuk bekerjasama dengan negara lain seperti Singapura, guru-guru dari sana perlu dibayar dalam dolar Singapura dengan kadar pertukaran yang tiga setengah kali lebih tinggi."

Rafidah turut menambah bahawa kerajaan perlu merangka program jangka panjang untuk meningkatkan standard kemahiran bahasa Inggeris dalam kalangan golongan muda.

Rafidah memberikan ulasan mengenai kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Rabu (12 Jun) yang menyatakan bahawa guru-guru dari Singapura mungkin akan dihantar untuk mengajar bahasa Inggeris dan subjek-subjek lain di Malaysia.

Perdana Menteri berkata beliau telah membincangkan perkara ini dengan rakan sejawatannya dari Singapura, Lawrence Wong, dalam satu mesyuarat dua hala pada Rabu (12 Jun).
Previous Post Next Post